tiistai 2. kesäkuuta 2015

Pedagoginen piristysruiske -koulutuksen satoa

Tavoitteenani oli kokeilla loppukevään opo-tunneilla ideoita, välineitä ja sovelluksia, joista sain vinkkiä koulutuksessa. Tässä kokeilujen plussia ja miinuksia: 


1. QR-suunnistus: Opon kevätinfo
Rastiradan ideana oli yhdistää kysymys ja vastaus. Kysymykset löytyivät Moodlesta ja vastaukset löytyivät rasteilta QR-koodien takaa. Vastaus (rastin numero) kirjattiin Moodleen, jolloin tehtävä oli helppo tarkistaa lopuksi. Oppilailla oli käytössään iPadit.


Kysymyksiä Moodlessa. Oppilaat merkitsivät vastaukseksi rastin numeron.



Rasti 4. QR-koodin takaa paljastuva vastaus. Oikea kysymys on "Milloin yhteishaun tulokset julkistetaan?"



Rasti 1. QR-koodin takaa paljastuva vastaus. Oikea kysymys on "Minulla oli yhteishakulomakkeessa useita hakutoiveita. Voinko saada opiskelupaikan monesta eri koulusta?"



Rasti 9. QR-koodin takaa paljastuva vastaus. Oikea kysymys on "Miten vastaanotan opiskelupaikan?"



Rasti 6. QR-koodin takaa paljastuva vastaus. Oikea kysymys on "Milloin ja miten haen 10-luokalle tai VALMA-koulutukseen?"


Plussat:
  • Suurin osa oppilaista innostui ideasta ja sain oppilailta positiivista palautetta oppitunnista.
  • Oli mukava kokeilla jotakin uutta ja toiminnallista. Oli kiva saada oppilaat ulos luokasta.
  • Toteutus oli melko helppo, joskin aika työläs.
  • Aion käyttää QR-koodeja opetuksessani jatkossakin jossakin muodossa. 

Miinukset: 
  • Toteutuksen teki työlääksi se, että jouduin itse tekemään ja julkaisemaan jokaisen rastin sisällön. Jos koodin takaa olisi auennut jokin olemassa oleva nettisivu tai vaikkapa Youtube-video, olisi vaivaa ollut huomattavasti vähemmän.
  • Julkaisin rastit O365:n kautta. Koska en ollut aiemmin käyttänyt OneDrivea juuri lainkaan, tuhraantui julkaisemiseen paljon aikaa. Pientä epävarmuutta siitä, oliko linkki varmasti julkinen, oli jatkuvasti.
  • Langaton verkko toimi osassa koulua heikosti, joten rasteja oli välillä vaikea saada auki.
  • Vaikka oppilaat olivat tehtävästä pääsääntöisesti innoissaan, oli tehtävän ”saldo” luvattoman heikko. Harva pari sai täydet pisteet ja monilla oli vain muutama kohta oikein. Tuntui, että tehtävä koettiin viihteellisenä ja kivana, mutta sitä ei otettu tosissaan. Tämä oli harmillista, koska asia oli tärkeä.
  • Tehtävä olisi pitänyt käydä vielä seuraavalla tunnilla läpi.
  • Tapahtuiko oppimista?

2. Opiskelijan Kela-opas iPadia ja Office365:sta hyödyntäen
Tarkoituksena oli luoda luokan yhteinen ”Kela-opas” käyttäen iPadia ja O365:sta. Kela-oppaan tarkoituksena oli esitellä Kelan palveluita opiskelijalle: opintotukea (opintorahaa, asumislisää, opintolainaa) ja koulumatkatukea. Ideana oli, että opas olisi PowerPoint-esitys, jossa olisi yksi dia kullekin aiheelle. Kutakin aihetta (diaa) työstettäisiin ryhmissä ja tietoa etsittäisiin Kelan nettisivuilta. Ajatuksena oli, että ryhmän tuotos olisi käsitekartta (ei kuitenkaan pakosti). Tunnin aluksi harjoittelimme yhteisesti käsitekartan tekemistä SimpleMind+-sovelluksella ja virittäydyimme aiheeseen.


SimpleMind+-sovelluksella tehty käsitekartta Kelan tuista opiskelijalle.
Esimerkki siitä, miten "opintoraharyhmän" olisi pitänyt jatkaa omaa käsitekarttaansa eli mitä asioita ryhmän olisi pitänyt etsiä Kelan sivuilta.
Plussat:
  • Oppilaat tykkäsivät tehdä käsitekarttaa iPadilla. He pitivät siitä, että padilla tehtiin jotakin muuta kuin oltiin netissä tai kuvattiin.
  • SimpleMind+ oli oppilaiden mielestä helppokäyttöinen ja selkeä.
  • Oppilaat olivat kiinnostuneita ja hyvin aiheessa mukana, kun teimme käsitekarttaa yhteisesti. 

Miinukset:
  • Aihe ja tehtävä olivat liian vaikeita itsenäiseen työskentelyyn (mikä ei sinänsä ollut yllätys).
  • Ryhmät eivät pystyneet tekemään käsitekarttaa omasta aiheestaan itsenäisesti, vaikka ryhmillä oli selkeä ohjeistus ja malli siitä, mitä asioita käsitekarttaan piti kirjata.
  • Ryhmät kohtasivat suuria haasteita käsitekartan siirtämisessä PowerPoint Onlineen.
  • Lopulta teimme yhden yhteisen käsitekartan opettajajohtoisesti, mikä sujui hyvin ja mielenkiintoista keskusteluakin syntyi mukavasti. Alkuperäinen idea ei kuitenkaan toteutunut.


3. Kahoot -kysely kokeakouluopiskelusta
Tein oman Kahoot-visan, jonka kysymykset koskivat ammattikorkeakouluja ja yliopistoja.

Esimerkkikysymys 1.

Esimerkkikysymys 2.
Esimerkkikysymys 3.


Plussat:
  • Kysely oli helppo tehdä. 
  • Oli kiva, kun kysymyksiin pystyi liittämään omia kuvia. 
  • Oppilaat olivat melko innokkaasti mukana. 
  • Voisin hyvin tehdä muitakin kyselyitä. 

Miinukset:
  • Heikon verkon takia oppilaat ”putosivat” kyselystä kesken vastailun tai kysymykset eivät ehtineet latautua.
  • Oppilaat odottivat viihteellistä kyselyä, joten asia-aihe ei innostanut kaikkia.
  • Opinto-ohjaukseen liittyviä valmiita kyselyitä ei oikein ole, joten Kahootin käyttö edellyttää, että teen kyselyt itse.
  • Kahootia käytetään jo useassa oppiaineessa. Kyllästyvätkö oppilaat?
  • Tapahtuiko oppimista?


4. Kansainvälistymään-tehtävä Google-lomakkeella 
Tein Google-lomakkeella tehtävän, jonka aiheena oli opintojen kansainvälistyminen.
Kansainvälistymään!-tehtävä Google-lomakkeella. Miten saan upotettua linkin tekstiin?
Kuvien ja videoiden upottaminen onnistui helposti.
Linkin kanssa jälleen ongelmia...
Plussat: 
  • Lomake oli helppo tehdä.
  • Lomakkeen ulkoasuun pystyi vaikuttamaan melko hyvin.
  • Tehtävän tekeminen sujui oppilaiden kanssa hyvin (ei tallennusongelmia tms.)
  • Oppilaiden mielestä tehtävä oli selkeä ja he tykkäsivät siitä, että tehtävä oli jaoteltu useammalle sivulle.
  • Tulen varmasti käyttämään jatkossa muihinkin tehtäviin. 

Miinukset: 
  • En keksinyt, miten saan upotettua linkin tekstiin, joten jouduin laittamaan nettiosoitteen näkyviin.
  • Oppilaiden vastaukset tallentuvat Googleen (eivätkä Moodleen, kuten muut tehtävät).

5. Padlet-seinä ysien kesäterveisille
Tarkoituksena oli, että 9-luokkalaiset olisivat saaneet julkaista hyvän kesän toivotuksia tai muita terveisiä omalla Padlet-seinällään (jonka olin heille luonut). Tarkoitus oli, että terveiset (teksti, kuva, video) julkaistaan omalla nimellä. Olin laittanut seinälle omat hyvän kesän toivotukseni esimerkiksi.

Padlet-seinä TET-jaksolta otettuja kuvia varten. Tämän kevään kokemusten perusteella on kuitenkaan voi ottaa seinää käyttöön. Materiaali oli julkaisukelvotonta...

Plussat: 
  • Innostuin ideasta ja näin Padlet-seinälle monia kivoja käyttömahdollisuuksia, esim. TET-jaksojen ”raportoinnissa”.

Miinukset:
  • Toteutus ei onnistunut lainkaan. Tunnin aikana oppilaat olivat tosi varoivaisia ja heillä oli vaikeuksia keksiä mitään laitettavaa seinälle. Huomasin heti, että oman nimen käyttäminen (vaikkapa vain etunimen) tuntui erittäin hankalalta. Kynnys omalla nimellä julkaisemiseen oli korkea. Kun oppitunti oli päättynyt ja avasin kyseisen Padlet-seinän seuraavan kerran puolen tunnin kuluttua, oli seinä täynnä anonyymisti lähetettyjä pornokuvia yms. törkeyksiä. Linkkiä oli jaettu myös WhatsApp-ryhmissä, jolloin se oli levinnyt hetkessä ties minne.
  • En viitsi käyttää sovellusta enää jatkossa. 

6. Oppilashuoltosuunnitelman työstäminen Office 365:n avulla 
Koulussamme on käytössä Office 365 ja henkilöstöä on kehotettu ottamaan se laajempaan käyttöön. Oppilashuoltoryhmän tehtäväksi tuli loppukeväästä laatia kouluun oppilashuoltosuunnitelma. Ehdotin, että alkaisimme työstää suunnitelmaa yhteisesti O365:ssa. Koska tunnukset ovat vain opetushenkilöstöllä ja oppilashuoltoryhmään kuuluu muutakin henkilöstöä, tein dokumentista kaikille julkisen ja jaoin linkin ryhmän jäsenille. 

Plussat: 
  • Linkki ja dokumentin työstäminen Word Onlinessa toimi kohtuullisen hyvin. 
  • Suunnitelma saatiin toukokuun aikana valmiiksi. En usko, että näin olisi ollut, jos olisimme jakaneet tiedostoa esim. sähköpostitse jäseneltä toiselle. 

Miinukset:
  • Henkilöt, jotka eivät olleet käyttäneet O365:sta, olivat arkoja kokeilemaan Word Onlinea eivätkä osallistuneet dokumentin muokkaamiseen verkossa.
  • Koska olin luonut linkin ja tehnyt ehdotuksen O365:n käytöstä, tuli minusta ”automaattisesti” jonkinlainen vastuuhenkilö suunnitelman kokoamiseen ja valmiiksi saattamiseen.
7. Blogi 
Pepi-koulutuksen innoittamana aloitin tämän Opo on pop -blogin. Blogimerkintöjä ei ole vielä kertynyt kuin tämä yksi. En ole myöskään vielä miettinyt, käytänkö blogia jotenkin opetuksessani tai millaisia päivityksiä aion blogiini jatkossa tehdä.

8. Twitter 
Avasin Pepi-koulutuksen aikana Twitter-tilin (@hannakosk1nen) ja twiittasinkin muutaman kerran. En ehtinyt käyttää Twitteriä tämän kevään oppitunneilla, mutta aion jatkossa ottaa sen käyttöön. Oppilaat voisivat esim. seurata Twitterissä jonkin oppilaitoksen tai muun sopivan organisaation twiittailua tai sitten analysoida laajemmin, mitä jostakin ajankohtaisesta (oppiaineeseeni jollakin tavalla liittyvästä) asiasta puhutaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti